Tehnologia jantei

Roata.


Cuvantul din limba romana care desemnează roata provine din latinescul rota, despre care se crede că este originar din cuvantul proto-indo-european rota, forma extinsă a rădăcinii ret, care semnifică a se roti / invarti..

In spatiul european, roata incepe să fie folosita prin 4.000 I Hr. Extinderea acesteia este conditionata de construirea unor drumuri pe care vehiculele cu roti sa poata fi folosite pe distante lungi.

Roata stă la baza unor altor inventii ulterioare ca: roata de moara, elicea, motorul cu reactie, turbina.

Constructorii cei mai importanti pentru industria auto precum OZ, BBS, BORBET, isi au originile istoriei in jurul anilor 70.

Aliaje.


OZ a dezvoltat o expertiza de varf in ceea ce priveste materialele brute speciale ce intra in procesul de fabricatie al jantelor. Traditia in competitii auto a OZ permite transferul direct al acelorasi tehnici de fabricatie speciale si pentru jantele de serie.

Aliajul de aluminiu potrivit pentru jantele aftermarket; unul dintre cele mai usoare metale (greutate specifica 2.7 g/cm3), remarcabile pentru densitatea mica si pentru capacitatea de a rezista coroziunii datorate fenomenului de pasivare. 
Aliajele de aluminiu sunt utilizate pe larg in industria aerospatiala si pentru transport si structuri ingineresti, unde greutatea redusa si rezistenta la coroziune sunt cerinte de baza.

Aliajul de magenziu produs in exclusivitate pentru competitii (greutate specifica 1,74 g/cm3, mai usor cu 35% decat aluminiul), este recunoscut pentru cat de usor si cat de rezistent este la impact si vibratii. Nu se intinde si nici nu este afectat de frecarea de alta suprafata.

Tipuri de turnare a aliajelor.

Exista mai multe modalitati de tuanre a jantelor, printre care enumeram :

- turnarea gravitationala
- turnarea la joasa presiune ( specifica productiei de prim montaj ) insotita de tratament termic

In cazul jantelor performante ( ultrausoare ) ulterior turnarii la joasa presiune se foloseste procedeul tehnologic intitulat flow-forming sau rim rolling process.
Ca produs de top in cadrul jantelor performante il reprezinta jantele obtinute prin procedeul de forjare a aluminiului.


Jante din aliaj performante ( ultrausoare )

Jantele din  aliaj se construiesc dupa 2 criterii : design si performanta.Acest ultim criteriu, care creeaza practic o noua categorie respectiv cea a jantele ultrausoare, are o serie de avantaje tehnice printre care enumeram :

- rezistenta sporita a unei jante din aliaj ultrausoare este determinata de utilizarea unui tratament termic special dupa turnare.
- diferenta de greutate dintre o janta din aliaj clasica si una ultrausoara varianza intre 20% pentru 14' si poate ajunge
  pina la 50% pentru 20'.
- greutatea redusa a maselor nesuspendate ( ansamblul anvelopa + janta + sistem de frinare ) ofera un plus aderenta, de confort cit si handling in condusTotodata se inregistreaza o scadere a uzurii suspensiei.
- greutatea redusa a unei jante performante din aliaj ( janta ultrausoara ) imprima caracteristici de accelerare si frinare net superioare, 
- contribuind si la cresterea puterii motorului, dar si scaderea consumului de combustibil.


Sisteme de prindere.


In timp ce o parte din jantele din aliaj de pe piata after market sunt proiectate pentru a utiliza suruburile originale, altele necesită kit hardware nou. Acest aspect al conicitatii  poate fi la fel de critic ca si diferentele de lungime ale suruburilor sau piulitelor folosite dupa caz, aspect strict legat de siguranta circulatiei.


Galerie foto